Bloggmeny

Spektaklet fortsätter

måndag, 21 december 2009 22:39, Politik

Sverige är det enda landet i världen som inte värnar om sin fordonsindustri.Oavsett regeringsfärg så inser man vidden av nedläggningar. Den enda som var lika kallsinnig och ointresserad var Englands Margret Thatcher på sin tid då hon lät landets bilindustri slås ut.Idag anslår man 564 miljoner till Trollhättan för arbetsmarknadsåtgärder...Jomenvisst..grattis...Det kostar att hålla alla dessa tiotusentals arbetslösa vid liv.Jag citerar igen....Svenåke Berglie, vd i FKG, branschorganisation för underleverantörer till bilindustrin, bedömer att mellan 2 000 och 3 000 personer inom fordonskomponentindustrin kommer att förlora sina jobb när Saab avvecklas och produktionen där faller ifrån. FKG har gjort en sammanställning av alla de varsel som lagts sedan oktober förra året och kommit fram till att mellan 15.000 och 16.000 anställda har varslats inom fordonsindustrin och så många som 22.300 bland fordonskomponenttillverkarna. – Så vi har fog för att säga att ett förlorat jobb inom tillverkningsindustrin motsvarar mellan ett och två förlorade jobb bland leverantörerna. Det är också ganska logiskt eftersom leverantörerna står för mellan 70 och 75 procent av förädlingsvärdet i ett fordon, säger Berglie.Slut på citatet,... Det innebär att vi kommer att hamna på över 40.000 arbetslösa....Regeringschefen Reinfeldt kom tillbaka från Köpenhamn och hans kommentar var att det är ingen större panik,,Vi står inte och faller med Saab..... Teoretiker,,,,Människor som inte gjort ett hederligt handtag i hela deras liv styr detta land.. Stora inflytanderika industrialister är förtvivlade just nu.De personer som byggt Sveriges välfärdsstat åser detta spektakel. Jag säger inte att staten skulle gått in och ägt SAAB.Men med ett helt annat intresse och kunskap från början hade man inte talar ner Saab för omvärlden.Istället hade man satsat gemensamt i likhet med vad alla europeisa länder gör.Tyskarna backar upp sin fordonsindustri stenhårt...i likhet med Italienarna och Spanjorerna..För att inte tala om fransmännen som utan tvekan betalar för att hålla uppe nationens stolthet.Notan för alla dessa arbetslösa är ju långt över 10 miljarder per år, dessutom personligt lidande. En statlig insats på ca 4-5 miljarder tillsamman med en seriös ägare hade skapat en framtid och tillväxt när allt vänder...Skamligt är det... Decemberkväll vid körbrona....


Lämna din kommentar

För att din kommentar ska kunna registreras ska samtliga fält vara ifyllda. Din e-mailadress visas inte offentligt ute på webbsidan utan är endast till för att vi som skriver i bloggen ska kunna ta kontakt med dig om det skulle behövas.

Din kommentar registreras inte med en gång utan måste först godkännas av administratören för bloggen innan den visas på webbsidan.

Namn:*

E-post:*

Kommentar:*

Vi skall föra samma politik som övriga EU länder avseende stöd till fordonsindustrin.
Det handlar inte om statlig ägande bara statligt ansvar eftersom fordonsindustrin betyder så mycket.Om Saab har gått med vinst eller inte vet vi inget om,Man har redovisat förlustsiffror men alla vet att man fördelar kostnader som man behagar inom de multinationella bolagen.Saab har varit en mjölk ko både tekniskt och utvecklingsmässigt.

kjell hedvall - 29 december 2009 00:00

Ja det är ju enkelt att kritisera sittande regering, men det hör ju till att de röda kritiserar allt som de blå gör. Jag bara undrar varför ska regeringen rädda SAAB? Ett företag som inte haft vinst under många år! Hur stor är skillnaden på skit och lort? Om mitt lilla företag går dåligt kan jag begära att få hjälp av regeringen då? De kanske kan gå in med ett stödpaket till lilla mig?

Bosse - 29 december 2009 00:00

Ok, staten ska inte köpa och äga Saab säger du men exakt vad skulle regeringen gjort då? Det byggs dubbelspår på järnvägen och motorväg till Trollhättan, det satsas mycket skattepengar på forskning i Trollhättan. Detta är beslutat av både av den gamla regeringen och den nya, kanske den gamla regeringen också kunde gjort mer...eller har den "fel" färg för att få kritik från dig?
Någon måste väl ändå köpa bilarna som görs, är det det du menar att staten ska göra??
Ganska lätt att vräka ut pengar men dessa skulle ju ha hamnat i ett amerikanskt företags kista, ett företag som har haft ca 15år på sig att få SAAB att gå med vinst varför skulle de ha lyckas nu?

Magne en fd Saab jobbare - 23 december 2009 00:00