Bloggmeny

Den som vet minst vet bäst..ler

söndag, 30 mars 2008 18:03, Politik

Efter 40 år i politiken är det så att den som vet minst vet mest och bäst...Fått en kommentar från en borgare här om skolan och nu också om invandrarpolitiken. Skolan berör men att påstå att vi har nån form av socialistisk skola är bara barnsligt. Skolan är i sin grund borgerlig och merparten av lärarna är borgerliga. Dessutom är lärarfacken mycket starka så professionen i sig har alltid haft mycket makt över politiken och skolans utformning. Att göra något som lärarna inte vill är i praktiken omöjligt. Vi har internationellt sett en mycket bra skola i Sverige. Egentligen undrar jag vad belackarna är ute efter..Vad vill man och varför.90 % av eleverna är mycket bra elever,focus läggs på de 10 % som inte har det så bra förspänt. De skall stödjas. Enligt min bestämda uppfattning är både inlärningsprocessen och viljan/motivationen att lära sig högt personlig.Helt klart är det en mognadsfråga. Det hjälper inte om man sätter in 10 lärare på en elev om man inte är mogen. Det är bara tiden som hjälper,därför är det idiotiskt att låta ungdomarna gå kvar i grundskolan. I flyktning och invandringspolitiken finns det mycket att kritisera. Men att påstå det skulle vara en höger och vänster skala i denna politik är fel. Enighet har rått över tid och Folkpartiets tidigare syn innan man blev populistiska i frågan har även gällt sossarna. Humanitet och solidariet har varit överskuggande. Hur sedan själva integrationen har gått och hur behandlingen varit och är i Sverige, det har man inte brytt sig så mycket om, de flesta invandrare flyttar till storstäderna och där har man inte orkat med.. Här i Lidköping har det alltid funkat hyggligt till bra. Det intressanta under veckan som gått var alliansens uppgörelse om invandringspolitiken med miljöpartiet. Sossarnas linje att ha kontrollerad invandring skall försvinna. Nu öppnas dörrarna till Sverige..Undrar om det blir en miljon nya..Konfliktlinjen går mellan två diametralt motsatta förslag och här citerar jag:" Å ena sidan står förslaget som företrädarna för s och v har lagt fram om en fortsatt myndighetsbaserad arbetsmarknadsprövning i varje enskild fall. Det betyder att arbetsgivarens beslut att anställa utländsk arbetskraft alltid överprövas av en myndighet. Å andra sidan står förslaget från ledamöterna från m, c, kd och mp om en helt slopad myndighetsbaserad prövning där ingen överprövning av arbetsgivarens anställningsbeslut sker. S- och v-ledamöterna ser en myndighetsbaserad prövning som det enda som kan garantera att det verkligen handlar om en bristsituation som enbart kan avhjälpas genom import av arbetskraft. Icke bindande konsultation med de berörda arbetsmarknadsparterna - som får max fem dagar på sig att uttala sig - ingår i denna prövning. Syftet med förslaget är att undvika dels att den inhemska arbetskraften konkurreras ut, dels ett lönesänkande arbetskraftsöverskott inom ett visst yrke eller generellt på arbetsmarknaden. Därför är det avgörande enligt s och v att tillförsäkra sig om att det råder en genuin arbetskraftsbrist. Detta förslag är i dag majoritetsförslaget genom Lena Hjelm-Wallén utslagsgivande röst och har LO:s fulla stöd bakom sig. Motförslaget har lagts fram i en reservation av företrädarna för m, c, kd och mp. Det ger arbetsgivarna full frihet att anställa utländsk arbetskraft under förutsättning att arbetserbjudandet är seriöst och har varit registrerat på Ams hemsida i minst tio dagar. Det anses tillräckligt för att anta att en bristsituation råder. Arbetsvillkoren ska vara i nivå med vad som gäller inom yrket eller branschen inom Sverige. Vidare skall den sökande kunna försörja dem han eller hon har försörjningsansvar för på lönen, samt klara myndigheternas vandels- och säkerhetsbedömning. Detta förslag räknar med Svenskt näringslivs entusiastiska stöd." Denna sista citat text är skriven av Folkpartiets talesman i invandringspolitiken Mauricio Rojas.Så nu vet ni vad det handlar om..


Lämna din kommentar

För att din kommentar ska kunna registreras ska samtliga fält vara ifyllda. Din e-mailadress visas inte offentligt ute på webbsidan utan är endast till för att vi som skriver i bloggen ska kunna ta kontakt med dig om det skulle behövas.

Din kommentar registreras inte med en gång utan måste först godkännas av administratören för bloggen innan den visas på webbsidan.

Namn:*

E-post:*

Kommentar:*

Very true! Makes a change to see smoonee spell it out like that. :)

Bayle - 23 april 2011 10:04

jag kritiserar de som har makten,,,det har jag alltid gjort oavsett om det är sossar eller borgare. Just nu är det borgarregering, om de gör något jag inte tycker om så säger jag det..

Sen var min kommentar arrogant för du visste tydligen inte om att jag bor mitt i smeten.
jag känner många och det är ingen som sparkar på mej,,näh näh... respekt säger de..

kjell hedvall - 31 mars 2008 00:00

nej,jag vill inte veta vem du är,,generaliserande dösnackare som bygger enskilda händelser som alltid har skett som alibi för främlingsfientlighet ger jag inget för.
Tala om attityd att veta bäst,,ler,,Jag är ordförande i brottsförebyggande rådet och träffar bl,a polisen regelbundet.

kjell hedvall - 31 mars 2008 00:00

Förresten, det är inte bara jag som generaliserar tydligen....

http://youtube.com/watch?v=S3cpreVQELY

Men det kanske bara är enstaka lokala händelser jag refererar till som bara händer mej och inga andra???

Ulf - 31 mars 2008 00:00

"I en demokrati av svensk typ finns inte de motsättningar du tror,,,,"

Nähä, det är därför du påstår titt som tätt att allt ont har sitt urpsrung i den borgerliga politiken eller??

Ulf - 31 mars 2008 00:00

Haller med Ulf!

Vi vet ju alla att invadragrupper ar ett stort problem, valdet och respektlosheten ar ju mycket storre ny an vad den var nar raggarna och punkarna harjade. Kan det bero pa att invandrargrupperna inte har samma varderingar och syn pa rattvisa som svenskarna?

Vi har ju alla sett pa cnn och foxnews fran irak och iran aven somalia, dar ar dessa grupper inte sa uppkaftiga for gor dom samma sak dar som har blir dom hanga i narmaste lyckstolpe, har daremot skall man visa forstaelse, det ar ju trots allt svenskarnas fel att dom gor som dom gor.... Jadu , sossarna har verkligen skapat ett fint mangkulturellt samhalle. Tack skall Du och dina partivanner ha Hedvall.

Niklas - 31 mars 2008 00:00

Där kom den!! Det säkraste kortet av dom alla när inget annat funkar: Skyll på främlingsfientlighet. Som vanligt får man inte ha en åsikt om t.ex. invandrarproblematiken utan att man skall vara antingen rasist eller främlingsfientlig... det där känns bara som patetiskt röstfiske. Du vet ju inte ens om jag är invandrare själv.
Och "generaliserande dösnackare" kan du ju vara själv då. Du bor i "smeten" och har aldrig sett några problem, så därför finns dom inte... hahaha exakt... Känns tryggt att du sitter i brå och väljer att blunda för problemen vi har! Tack Kjell

Ulf - 31 mars 2008 00:00

Precis som att du är den enda som bor i "smeten"?? Du har väl ingen aning om vem jag är, var jag bor, eller vilken erfarenhet av "nattliv" jag har, så sluta rida på dina vet-allt-kan-allt-hästar!!
Ang ungdomssituationen kanske ni skall fundera på narkotikahanteringen i stan också, ett hundratal köpare enligt Skövdepolisen gör knappast gatorna eller torget säkrare...
Sen kan du ju alltid fråga killen som blev rånad på Statoil vad han tycker om problemen i stan... Men han åtnjuter kanske inte samma "respekt" (asgarv) som du, så du kanske hellre blundar för problemen och kallar det för dösnack?

Ulf - 31 mars 2008 00:00

Du får visst uttrycka din åsikt om brottslighet,men för att inte hamna i det främlingsfientliga träsket får man uttrycka sig bättre än vad du åstadkommit.



kjell hedvall - 31 mars 2008 00:00

Lägg av! "Dösnacket" kommer från en misshandelsdom som hade sitt urspung i en samling ungdomar bestående av enbart icke-svensk-födda (Passar uttrycket bättre?) som inte hade bättre att göra än att kallt sparka ner 2 tjejer utanför dåvarande Aspendos
Kom sen inte och snacka om att "den som inget vet"!!! Vill du kan jag ta fram tingsrättshandlingarna!! Den natt du själv får en spark i bröstet oprovocerat låter det nog annorlunda! Fan vad arrogant du kan vara!!! Köper du invandrarröster så här tror du? Jag har själv kompisar som är invandrare och tycker att det här är ett problem... vakna!!!

Ulf - 31 mars 2008 00:00

Björklund är inte kompetent att handha skolfrågor! Detta är nog de flesta inom lärarkåren eniga om, men förslaget om att inte slussa upp elever, som inte klarat av studierna i grundskolan, till gymnasiet är bra!
I allt för många år har politiker hävdat att eleverna ska utvecklas i sin egen takt. Korrekt!
Men att skicka upp elever till de teoretiska programmen på gymnasiet när de inte klarar av tex matematikmålen är fånigt. Dom har inte en chans! Lärare på gymnasiet är frustrerade över att eleverna inte klarar studierna och undrar hur det hela har fått fortgå under hela grundskolan. Nu kanske grundskolan får extra resurser som gör att man kan erbjuda dessa elever den hjälp som dom behöver! Att borgarna ska ge mer resurser känns inte troligt, men ska förslaget fungera så måste det ske!

Jock - 31 mars 2008 00:00

jo jag skrev just det att det finns några stycken som har problem, så har det alltid varit oavsett man är född i i Irak elller på Kållandsö.
Jag är ansvarig i Lidköping och vet naturligtvis vad som gäller. Idag måndag har vi en större konferens om ungdomarnas situation i Lidköping. Initiativet är taget för att problemen har ökat,,jag kommer med en läges rapport på blogen,,,

kjell hedvall - 31 mars 2008 00:00

Snälla Kjell, kan du inte försöka låta bli att skyffla omkring svaren på blogginlägget och istället låta dom komma i kronologisk ordning? Det blir MYCKET lättare att följa skriftväxlingen om det inte ligger huller om buller.... please ;)

Ulf - 31 mars 2008 00:00

Och angaende det du sager att om varfor skall man fokusera pa de 10% elever som inte funkar, ja det ar ju sa ni gor hela tiden med alliansens politik....

Niklas - 31 mars 2008 00:00

Avseende Lidköping så bor jag i centrum och har kidsen utanför mitt fönster...jag är ute varje helg,,,,,och känner många,,så kom inte med massa felaktighter igen,,,
som sagt,,den som inget vet,,vet bäst,,,,
På 50 - 80 talet bestod ungdomsgängen av raggare och bonnpojkar som var inne i stan,, slogs och gjorde kriminella saker..idag är det mera invandraungdomar,,,,de flesta av raggarna var bra..några få hade stora problem,,många är döda idag...samma är det nu,,,de flesta av invandarna är jättebra killar,,några har problem,,,men sluta med det där dösnacket,,vad är syftet,,,vad leder det till..och varför...

kjell hedvall - 30 mars 2008 00:00

Hej,,vad ni icke politiker inte förstår är hur den svenska demokratin är uppbyggd...
I valtider och propagandatider kan allt polariseras men när vardagen kommer är det samarbete och samsyn som gäller....i många frågor typ skolpolitik och invandringspolitik har alla tyckt lika...det finns ingen som är mer eller mindre ansvarig..när calle bildt styrde var det samma politik..
I riksdagen är det samstyre....trots att man bildar en regering bestående av ett block,,typ alliansen ,,så är det sossar som är ordförande och leder vissa riksdagsutskotts arbete,,
I en demokrati av svensk typ finns inte de motsättningar du tror,,,,


kjell hedvall - 30 mars 2008 00:00

Jepp! Just precis så är det!!! Du har sååå rätt så! D.v.s. att trots att sossarna suttit vid makten sedan urminnes tider är det i alla fall borgarnas fel att allting har gått åt h*lvete!! Självklart!!! Vem skulle ni annars skylla på?
Invandringen funkar hyggligt... jajamensan så är det också! Antar att du aldrig gått på torget en lördagnatt när krogen stängt och "pratat" med invandrargängen som drar omkring och bara är snälla och rara medborgare?? Wow, vilken cool "verklighet" du verkar leva i!!!

Ulf - 30 mars 2008 00:00

Ja, fattar man inte innebörden i detta strålande blogginlägg så borde man kanske söka in på komvux. Javisst ja det håller ju alliansen på att avveckla. ^o)

Oven - 30 mars 2008 00:00